Schrijf pakkende koppen in 5 minuten!
Vaak worden koppen onderschat en krijgen ze de minste aandacht. Dat is een gemiste kans want eigenlijk zijn koppen belangrijker dan je artikel. Als je koppen niet origineel en effectief zijn dan leest niemand je artikel. Koppen moeten niet alleen keywords bevatten maar ook creatief, uniek en onweerstaanbaar zijn.
Wat maakt een titel effectief en verleidelijk? Hieronder 10 tips die je zeker op weg zullen helpen.
1: Gebruik een getal.
Het maakt niet uit voor welk doel je schrijft. Een getal valt op in een tekst. Ook geeft het mensen een idee over wat ze kunnen verwachten als je een woord gebruikt dat een lijst suggereert zoals ideeën, tips, manieren, geheimen of redenen.
2: Wees expliciet en nauwkeurig.
In de titel moet direct duidelijk zijn waar het artikel over gaat.
Niet: Webteksten
Wel: Sterke SEO-teksten, 10 tips
3: Laat je kwaliteit zien. Wat is jou toegevoegde waarde.
Een kop moet direct duidelijk maken wat je te bieden hebt. Het is de kunst om direct te bewijzen dat het om zéér waardevolle informatie gaat.
4: Wees af en toe cynisch met een knipoog!
Mensen vinden het heerlijk om te lezen hoe ze misleid, gemanipuleerd of bedrogen worden.
‘6 leugens die jou dealer je op de mouw probeert te spelden’
‘Verteld jou dokter de waarheid over de bijwerkingen van Ritalin?’
5: Vergeet de 5W’s niet.
- Wie
- Wat
- Waar
- Waarom
- Wanneer
6: Spreek in de 2e persoon.
In koppen is het juist goed om je lezer in de 2e persoon aan te spreken. Het grijpt direct de aandacht van je lezer.
‘5 tips waardoor jij straks slank de zomer in gaat!’
‘Jij denkt dat je verstand hebt van SEO? Ga dan de uitdaging aan en doe deze test!’
7: Gebruik sterke werkwoorden en bijvoeglijke naamwoorden.
- Geweldig
- Slim
- Fantastisch
- Uniek
- Super
8: Gebruik key-words.
Als je keywords gebruikt in je kop ben je beter vindbaar voor google en rank je hoger. Daarnaast is het voor je lezer gelijk duidelijk waar je over schrijft.
9: Gebruik een verhaal
Wij zijn allemaal beelddenkers. We lezen abstracte letters en in ons hoofd vormen deze een beeld, een verhaal. Verwerk dus een verhaal in je titels, op deze manier blijft informatie veel beter en langer hangen.
10: Test je kop op Twitter
Test je koppen op twitter voor je er één gebruikt. Post 2 titels ongeveer op dezelfde tijd met een uur verschil. Bijv. 9:00 en 10:00 en kijk waar het vaakste op geklikt wordt!