Kies een goede invalshoek
Het onderwerp kiezen
Vóórdat je begint met schrijven is het belangrijk om goed over je onderwerp na te denken. Kies een onderwerp dat je erg interesseert en waar je goed in thuis bent. Net als muziek je kan raken in je hart, zo kan tekst je ook boeien en je meeslepen in een goed verhaal. Daarvoor is het wel belangrijk om de juiste snaar te raken. Als jijzelf geboeid bent door het onderwerp dan verlevendigt dit de tekst. De lezer voelt het als je met passie schrijft en veel over een onderwerp weet.
Veel details maken een verhaal ook realistischer en geloofwaardiger. Zorg dan ook dat je goed voorbereid bent. Een tekstschrijver die thuis is in het onderwerp zal vele malen sneller, kleurrijker en boeiender schrijven dan een leek of iemand die zich niet goed heeft ingelezen. Het doel van een tekst wordt sneller bereikt: informeren, enthousiasmeren, aanzetten tot actie of gewoon genieten van een goed verhaal.
De invalshoek kiezen
De volgende stap is het begrenzen van je onderwerp. Kies een goede invalshoek. Een invalshoek moet een zekere spanning oproepen. Er is een centrale vraag het liefst rondom meerdere partijen. Denk aan een conflict tussen groepen en individuen, tussen de schrijver en de lezer, tussen een nieuw en een oud concept. Drama is wat een lezer boeit, wat hem vasthoudt tot het einde.
Selectieproblemen:
Het kan lastig zijn om te kiezen welke stukken tekst wel bij de invalshoek horen en welke niet. Selectieproblemen kunnen dan ontstaan. Welke stukken maken mijn verhaal krachtiger en welke stukken moet ik schrappen? Denk hierbij aan ons eerdere blog ‘Schrijven is schrappen! 10 tips’.
Het draait allemaal om de invalshoek. Welke alinea’s maken het conflict sterker en geloofwaardiger? Welke alinea’s gaan dieper in op de centrale vraag? En niet vergeten: schrap de alinea’s die het verhaal te langdradig maken of die niet direct iets te maken hebben met de invalshoek.
Aspectenverhaal:
Pas op dat je tekst geen aspectenverhaal wordt. Alle stukken zijn boeiend en goed geschreven maar het is géén geheel. Ook dan haakt de lezer af, omdat er geen lijn inzit. De lezer wil ergens naartoe lezen. Het moet een duidelijk, samenhangend verhaal worden dat de lezer meeneemt in het conflict en boeit tot het einde.